BLOG INI MENGANDUNGI KRITIKAN SOSIAL TERHADAP SEGELINTIR MASYARAKAT MELAYU MUSLIM TERMASUKLAH PERKARA-PERKARA KECIL YANG SEBELUM INI DISEDARI ATAU PUN TIDAK DISEDARI.

TEMAN SETIA BLOG INI:-


Jumat, 02 Oktober 2009

Malam Tujuh Likor Ikut Hindu

Terlebih dahulu ana ucapkan SELAMAT HARI RAYA, I’DUL FITR kepada Muslimin dan Muslimat sekelian. Tiga hari sebelum 1 Syawal ana masih terjumpa ada dikalangan orang kita yang sebok menyambut malam tujuh likor. Pada malam tersebut berbaris pelita dipasang sepanjang jalan atau mengelilingi rumah. Pelita dipasang sehinggalah kemalam raya, sungguh meriah nampaknya. Kad Hari Raya pun gambar pelita. Persoalannya amalan ini berpandukan ajaran mana? Al-Quran, Hadith, Ijma’ Ulama atau asiapa? Untuk tujuan apa mereka sambut malam tersebut?
.

Pelita Minyak Tanah malam Tujuh Likor

Ana teringat semasa ana di India, masyarakat yang berugama Hindu mengamalkan perkara yang sama bagi menyambut hari raya mereka iaitu Deepavali atau Dewali dan upacara keugamaan mereka. Bezanya ialah bentuk pelita sahaja. Deepavali atau Dewali bermakna ‘Pesta Cahaya’ adalah ajaran agama Hindu.

.

Pelita Minyak Tanah Deepavali

Jawa Jadid: Bagi ana, amalan begitu tinggalkanlah sahaja. Ini kerana ia adalah budaya agama Hindu (Rujuk: http://pkwr-anakbukit.blogspot.com/2008/10/mb-tegur-salah-amalan-raya-aidil-fitri.html) dan banyak lagi rujukan lain. Wallahuwa'lam...

Al Banjari: Tumpukanlah malam-malam tersebut kepada amalan yang lebih afdal sempena malam ‘Lailatul Qadr' spt qiamullail.

Tidak ada komentar: